mandag den 1. april 2013

Ombordstigning og første aften på M/S Finnmarken..


DAG 1:  Torsdag d. 21. Marts 2013.

Taxaen (130,-) kørte os hurtigt ned til Hurtigrutens terminal på Nøste Torget. En stor og moderne bygning... Og dér lå hun, M/S Finnmarken.. Stor og imponerende!! Glædelsen tog til sådan ganske akut!! Selvom skibet først skal afgå kl 22:30, er man velkommen fra kl 16:30 og har adgang til sin kahyt kl 18:00. Samtidig starter "fuld pension" med den store Bergen-buffet samme aften serveret fra kl 18:30.



Hurtigrutens Terminal i Bergen.

Effektiv boarding... Og vupti, væk var kufferterne nede i terminalbygningen... Akkurat som i lufthavnen... Vi så dem først igen senere, da vi ankom til vores kahyt efter grundig vejledning i  sikkerhed om bord incl gennemgang af hvordan man iklæder sig termodragt, redningsvest og lign.... Samt endnu grundigere gennemgang i vigtigheden af god håndhygiejne... Faktisk bliver man nærmest jagtet rundt på skibet af ivrigt mandskab udstyret med desinficerende håndskum... Jow jow... Hvis man bliver syg om bord, er det nærmest udelukkende egen fortjeneste!! 




Oppe i kahytten, på dæk 6, no 653 midtskibs på bagbordsside, ( Man kommer hurtig efter det der sømandssprog!!) pakkede vi ud og blev hurtigt enige om, at her kunne vi sagtens være tjent med at bo den næste uge. Incl eget køleskab, og internetadgang, selvom det nede i kahytterne er lidt tungt. Så det er ikke dér man uploader billeder mm... Der er andre steder på skibet, hvor signalet er noget bedre!!
Kahyt 653



















Kahytten er stor og rummelig, og med et dejlig stort vindue til den (forventede) fantastiske udsigt, der efterhånden vil dukke op. Fint badeværelse med brusekabine og god skabsplads, hvilket der også er i øvrigt. Ja, noget af det eneste, jeg kan komme i tanke om at påtale er, at man godt kan bruge en knage til jakkerne ved døren. Jakken kommer man til at hoppe ud og ind af rigtig mange gange, efterhånden som nye ting/udsigter/steder/happenings mm dukker op udenfor eller varsles over skibets højttalere.


Nøgle/betalingskort og menuen, der venter de næste dage!!!
Man bliver udstyret med et nøgle/boarding kort, som kan opgraderes til betalingskort om bord.. Praktisk og halvfarligt...Så bliver man først flået når turen er slut.. He!! Så det fik vi naturligvis gjort.. På gemalen, Sørens kreditkort. Dér var han nok ikke lige helt opmærksom??
Samtidig kunne man købe ugens Vinmenu, der udgjorde en daglig flaske vin til aftensmaden tilpasset menuen. 2048,-/2personer. Dèn tog vi osse! Udleveret bliver også turens menukort... "the Arctic awakwning", som er den nye forårsmenu... Jamen hold da op!! Flydende   luxus-restaurant, er vi havnet  på!!!



Nu var det tid til at spise... Og hvilken Buffet!! Hvis det er stilen for resten af ugen, så får vi rigeligt brug for at styrte dæk 5 rundt. Her er der udendørs "rundgang", ca 250 m i alt hele vejen rundt.. Der er også en mindre udendørs pool samt to Jacuzzi på dæk 7. og et motionsrum på dæk 8, så det er bare med at komme i gang!! 

Nå, tilbage til maden... Et orgie i fisk og skaldyr... "Alt godt fra havet" er knap nok dækkende. Samtidig er der også både lune og varme retter. 
Betjeningen er god, hurtig og venlig. Man får ikke lov at bøvle rundt med sit brugte porcelæn i mange minutter af gangen... Haps!! Og du er klar til, på ny, at udforske og indtage buffeten.
Første aften, og til morgenmad og frokost resten af ugen er der frit valg hvor man vil sidde. Men fra 2. aften er der fast bordplads ved aftensmåltidet, som serveres 18:30, hvis ikke andet er annonceret, grundet ture mm. 


Bergen-Buffet
















Og dessertbuffeten... Uhmmmm!!! Siger jeg bare.. Kan allerede mærke, at begrænsningens kunst bliver en alvorlig udfordring på turen!! Søren er også svært tilfreds med ostebordet og dets udvalg af tilhørende frugt, nødder, kiks mm.
Med en skummel masse lækker dessert!!

Efter middagen er der fri kaffe og the i Fløybaren. Vi henter et par kopper kaffe og går til orienteringsmøde kl 21:00 på engelsk, vi nåede ikke den norske udgave kl 20:30. Info om hvad der tilbydes de næste dage. I informationen på dæk 4 ligger der hver dag en lille oversigt over hvad der sker i løbet af dag, hvilke havne vi anløber, hvilke skibe vi evt møder, hvilke aktiviteter, der tilbydes mm.. Vi finder ret hurtigt ud af, at disse sedler, kombineret med Hurtigrutens lille "rejsebibel" bliver fuldstændig uundværdlig undervejs.



Hurtigrutens "rejsebibel" og de daglige infosedler.
Derefter går  vi op på dæk 8, hvor der forude er en vældig stor Panoramalounge, med udsigt via store vinduer hele vejen rundt. Midtskibs på dette dæk, er der et udendørsareal, i skibets fulde bredde, der vil blive flittigt brugt på turen. Lyset er behagelig dæmpet i loungen om aftenen og der hersker en dejlig rolig stemning. Der er gode udsigtspladser nok til alle... Hvilket vel også skyldes, at skibet kun medbringer knapt 400 passagerer på denne tur ( lidt uden for sæson ) Skibet kan rumme op til 1000 passagerer. Vi får senere oplyst, at der kommer yderligere 150 passagerer ombord i Tromsø ( Trømsø - Kirkenes - Tromsø ). 
Derudover benyttes ruten, som allerede nævnt, også som almindelig passagerbåd for lokale og hop af og på turister. Det er også bilfærge.
Bergen blev sejlet agterud (afgang 22:30) og smukke landskaber kunne anes i mørket... Kan bare mærke, at det bliver en helt igennem fantastisk tur!!


Bergen sejles agterud... Fløibanen ses øverst i billedet.. Det var en skøn og solrig dag.

Da kaffen er drukket, går vi lidt rundt på skibet... Man skal jo ligesom til at være stedkendt.. Og det der med frem og tilbage, op og ned er ikke lige noget, der ligger i mine gener ( vel mor Margit?? ), så det er en udfordring!! Sig det ikke til nogen, men jeg havde den lille folder med skibets indretning med rundt de første par dage... 


Øøøh.. var det dén her gang??
Poolen med de to Jacuzzi..















Det gode skib M/S Finnmarken!! 








Efter en omgang "orienterings-vandring" gik vi tilbage til Panorama loungen og lod roen falde på os. Men hov!! Man er jo træt oven på sådan en begivenhedsrig dag i Bergen i vidunderligt vejr og alle de nye indtryk på skibet... Så det blev ikke længe roen faldt, før vi måtte kapitulere og "krybe til køjs"... Bemærk,
at udtrykket får helt ny og mere korrekt mening!!




Ingen kommentarer:

Send en kommentar